جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است اعطای سهمیه بنزین به مردم راهحل اصلی برای رفع ناترازی بنزین و چالشهای قاچاق سوخت در ایران است. سیستم مبتنی بر اعطای یارانه بنزین به نفر و سهمیه سرانه بنزین مزایای متعددی از جمله توزیع عادلانه یارانهها، تشویق به مصرف بهینه، تنظیم صادرات بنزین و کنترل قاچاق سوخت را به همراه دارد.
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی به دلیل سرکوب قیمتی بنزین با چالش قاچاق سوخت و همچنین ناترازی بنزین روبهرو هستیم عنوان کرد: ایران سالهاست با چالشهای ناترازی بنزین و قاچاق سوخت دست و پنجه نرم میکند. نظام فعلی اختصاص سهمیه بنزین به خودروها و سرکوب قیمت بنزین بدون توجه به مصرف، افزایش چشمگیر مصرف بنزین و رونق خودروهای شخصی و تک سرنشین را به همراه داشته است. برای رفع این مسائل، تغییر اساسی در رویکرد تخصیص سهمیه بنزین و هدفمندسازی یارانه بنزین ضروری است. راهحل کلیدی در اعطای سهمیه بنزین به فرد است نه خودروها.
جامع در رابطه با توزیع عادلانه یارانه بنزین در طرح بنزین به نفر گفت: بنزین به نفر دارای مزایای متعددی است؛ اولین مزیت آن توزیع عادلانه یارانه بنزین است که هماکنون ثروتمندان و افراد دارای خودروهای بیشتر، از آن نفع میبرند. با اعطای یارانه مستقیم به مردم، مزایا به طور عادلانه توزیع و اطمینان حاصل میشود کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند سهم عادلانه خود را دریافت میکنند.
وی در رابطه با دومین مزیت طرح بنزین به نفر مبتنی بر تشویق افراد به مصرف بهینه بنزین گفت: این سیستم مردم را تشویق میکند تا از بنزین بهطور کارآمد استفاده کنند و مصرف بیهوده را کاهش میدهد. افرادی که مصرف بالایی دارند تشویق میشوند تا از سهمیه محدود خود به طور مؤثر و از وسایل نقلیه عمومی، حمل و نقل عمومی یا دوچرخه سواری استفاده کنند. مکانیسم قیمت جدید برای مصرف غیربهینه، به ویژه برای مصرف کنندگان پر حجم با چندین وسیله نقلیه، بسیار مؤثر خواهد بود. در مدل بنزین به ازای هر نفر، این افراد با عواقب ناشی از مصرف بیش از حد خود مواجه خواهند شد و انگیزه دوری از مصرف بیمورد خواهند داشت. اثر بعدی طرح بنزین به ازای هر نفر، توانایی آن در تنظیم صادرات بنزین و حذف کامل قاچاق سوخت است. قیمت بنزین بر اساس قیمت بازار و نزدیک به قیمت بازار آزاد خواهد بود که به طور مستقیم بر الگوی مصرف شخصی مردم تأثیر خواهد گذاشت.
این کارشناس انرژی در رابطه با وضعیت مصرف بنزین در صنعت حمل و نقل کشور گفت: مصرف سوخت در صنعت حمل و نقل بر اساس پیمایش و استفاده از سوخت جایگزین مانند CNG خواهد بود. سهمیه CNG بر اساس پیمایش، به تمام خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل که به GPS متصل هستند که به طور خودکار پیمایش را محاسبه میکند، اختصاص مییابد.
جامع در پایان گفت: اعطای سهمیه بنزین به مردم راهحل اصلی برای رفع ناترازی بنزین و چالشهای قاچاق سوخت در ایران است. سیستم مبتنی بر اعطای یارانه بنزین به نفر و سهمیه سرانه بنزین مزایای متعددی از جمله توزیع عادلانه یارانهها، تشویق به مصرف بهینه، تنظیم صادرات بنزین و کنترل قاچاق سوخت را به همراه دارد.